miércoles, 15 de noviembre de 2017

L’ALEXANDRE GUSTAVE EIFFEL VA SER L'AUTOR DEL PONT DE FERRO DE LA RIERA DE SANTA COLOMA AL TERME DE FOGARS DE LA SELVA?. GIRONA. CATALUNYA

En cridava l’atenció el pont de ferro situat a la carretera d'Hostalric a Maçanet i Blanes que travessa la riera de Santa Coloma, un xic abans de la seva desembocadura a la Tordera.

El pont, amb unes grans baranes en forma de dos arcs rebaixats units amb tres embigats encreuats, està format per vuit trams verticals entrecreuats amb l'estructura metàl·lica. La part inferior també és tota de ferro i consta de quatre bigues paral·leles i varis trams creuats.


Actualment està pintat de color vermell.

És un pont de sentit únic, en direcció Blanes. Al costat n'hi ha un altre, de mitjan segle XX, per anar en direcció contrària.

Em feien alguns comentaris; 

L’Albert Canet i Calderó ( Granollers, 1964)  deia  ; aquest pont es originari de Granollers.....es va construir entre els anys 1916 i 1918, i va estar en servei a Granollers sobre el riu Congost fins el gener de 1939.

Va ser dinamitat per les tropes republicanes durant la retirada. La meitat va quedar intacta ( eren dos trams iguals ) l´altre destruïda . La meitat intacta ve ser transportada a la ubicació actual i és el veieu aquí....curiosa historia d´un pont viatger

Xavier,  diu; estic intentant esbrinar l'autor del Pont de Ferro de Granollers. Efectivament, la part que va restar dempeus després de l'esfondrament d'un dels seu arcs degut als bombardejos del gener de 1939, es va aprofitar pel pont sobre la riera de Santa Coloma. Com que la distància a salvar del pont original era més gran, es va haver de tallar per adaptar-lo, i per això el de la riera de Santa Coloma té una forma apuntada a la seva clau.

El Puente de Hierro de Talavera de la Reina sembla ser un germà bessó. La seva construcció (1901-1908) va ser dirigida per un enginyer que es deia Luis Barber Sánchez  [(Saragossa,  24  d’agost  d 1870 +  Madrid, 5 de novembre de 1938), les seves despulles descansen al cementiri de Toledo, on va ser traslladades  el 22 de gener  de 1940[ , . . seguin el projecte redactat molt abans per l'enginyer Emilio Grondona Perez ((Madrid, 23/10/1844 - Madrid, 22/09/1920) .


https://www.toledo.es/wp-content/uploads/2017/02/documentos-interesantes-058-1.pdf

https://puentescarreterasyferrocarrilestoledo.blogspot.com/2020/05/emiliogrondona.html

Jo penso que el pont de Granollers hauria d'estar relacionat d'alguna manera amb Emilio Grondona o Luis Barber, però per ara no he sabut trobar-hi cap relació. Segueixo buscant...

Si en sabeu alguna cosa més us agrairia que me la féssiu saber.

I un anònim afegeix, es un pont realitzat per l’Alexandre Gustave Eiffel (Dijon, 15 de desembre de 1832 - París, 27 de desembre de 1923), fou construït al seu taller entre 1916 i 1918.

Primer es va instal·lar sobre el riu Congost a Granollers, després de ser dinamitat per les tropes republicanes, en retirada, el 1939 però,  la part que no es va destruir es va traslladar a la ubicació actual.

 En els nostres dies, la critica situació econòmica ha donat lloc a la desamortització dels drets socials i polítics de la ciutadania, això explica que pagesos i ramaders, es manifestin arreu  per reclamar que se’ls doni un tracte humà,  amb unes administracions acostumades al  MANDO y ORDENO, que traslladen la SEVA FEINA als ciutadans, que els imposen la CITA PRÈVIA, que NO els  atenen en situacions de necessitat, i que els aboquen al patiment infinit i/o la mort en llarguíssimes LLISTES D’ESPERA.., ens temem que caldrà fer alguna cosa més que tallar carreteres, autovies i autopistes. 

Colpeix la lectura de noticies com " Decenas de personas jalean a los narcos mientras asesinan a dos agentes de la Guardia Civil en Barbate" 

 Tantes va es gerró a sa font, que acaba per deixar-hi s'ansa o es coll. Qui ho vulgui entendre que ho entengui.

Si vius en un indret on tenen una llengua pròpia,  aprèn-la, enraona-la, defensa-la, no siguis estranger al teu propi país. 

4 comentarios:

  1. Aquest pont es originari de Granollers.....es va construir entre els anys 1916 i 1918,Va estar en servei a Granollers sobre el riu Congost fins el gener de 1939.Va ser dinamitat per les tropes republicanes durant la retirada.La meitat va quedar intacta ( eren dos trams iguals ) l´altre destruida-La meitat intacta ve ser transportada a l´ubicació actual i és el veieu aqui....curiosa historia d´un pont viatger.Albert Canet i Calderó Granollers

    ResponderEliminar
  2. Estic intentant esbrinar l'autor del Pont de Ferro de Granollers. Efectivament, la part que va restar dempeus després de l'esfondrament d'un dels seu arcs degut als bombardejos del gener de 1939, es va aprofitar pel pont sobre la riera de Santa Coloma. Com que la distància a salvar del pont original era més gran, es va haver de tallar per adaptar-lo, i per això el de la riera de Santa Coloma té una forma apuntada a la seva clau.

    El Puente de Hierro de Talavera de la Reina sembla ser un germà bessó. La seva construcció (1901-1908) va ser dirigida per un enginyer que es deia Luis Barber seguin el projecte redactat molt abans per l'enginyer Emilio Grondona.

    Jo penso que el pont de Granollers hauria d'estar relacionat d'alguna manera amb Emilio Grondona o Luis Barber, però per ara no he sabut trobar-hi cap relació. Segueixo buscant...

    Si en sabeu alguna cosa més us agrairia que me la féssiu saber.

    Moltes gràcies,

    Xavier

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. És un pont realitzat per Gustave Eiffel, fou construït al seu taller entre 1916 i 1918. Primer es va instal·lar sobre el riu Congost a Granollers, però després de ser dinamitat per les tropes republicanes, en retirada, el 1939 la part que no es va destruir es va traslladar a la ubicació actual.

      Eliminar
    2. Si bé és veritat que hi ha alguns llocs (fitxa dels Mapes del patrimoni cultural de la Diputació de Barcelona o la Wikipedia) on es diu que aquest pont va ser dissenyat i construït pels tallers d'Eiffel, el resultat de la recerca que he fet a l'Arxiu Municipal de Granollers buscant a la premsa escrita allà depositada no indiquen això. El que he trobat és que l'enginyer de camins, canals i ports Josep Cabestany i Alegret, de la Jefatura de Obras Públicas de Barcelona, va ser qui va redactar el projecte, segurament a l'any 1908; i que a l'any 1914 les obres van ser adjudicades pel Ministerio de Fomento en un procediment de subhasta al contractista Joan Torres, de Barcelona. La construcció es va iniciar el 2015 i es va allargar fins el 2018 per problemes en la disponibilitat d'uns terrenys per fer l'accés des de la banda de ponent.

      En cap dels textos que he revisat es parla de l'Eiffel. Això no exclou totalment la possibilitat que els seus tallers hi haguessin estat involucrats, doncs podria ser que el contractista Joan Torres els hagués subcontractat la fabricació del tauler metàl·lic, però jo no he trobat res que indiqui que va ser així. De fet, en un dels articles que he trobat es diu que el tauler va ser fabricat a uns tallers de Barcelona.

      Eliminar